Godziny wydarzenia
17:00 - 20:00
Niewielka biblioteka Szkoły Podstawowej w Podgórzu.
17:00 - 20:00
Kraków
30-724
Gosczyńskiego 44
http://www.zsp15.krakow.oswiata.org.pl/sp8/uczniowie.html
Tegoroczna impreza odbyła się pod hasłem - „Czytanie wzmacnia – coś dla ciała, coś dla ducha”, każdy uczestnik zabawy wchodząc na imprezę, mógł pooglądać wystawę pt. „Czytanie wzmacnia - książka na każdy kłopot” – składającą się z propozycji książek polecanych na jakiś konkretny problem. Uczestnicy imprezy mogli na tablicy doczepić polecane przez siebie książki.
Pierwszym wspólnym zadaniem było wykonanie pracy plastycznej. Uczniowie podzielili się na zespoły. Każdy zespół otrzymał narysowany na kartce kształt człowieka. Zdaniem dzieci było wykonanie pracy pt „ Jak czytanie buduje człowieka, jak się odciska na jego wnętrzu, jak go zmienia”. Dzieci miały do dyspozycji kolorowe kartki, pisaki, wydrukowane proste grafiki itp. Wypełniały nimi postać. Każdy zespół omówił swoją pracę i odbyła się krótka dyskusja o wartości czytania. Kolejnym punktem programu były zawody sportowe „Czytelnicza olimpiada”. Uczestnicy dobierali się w drużyny, każda drużyna dostała mazaki w jednym kolorze. Dzieci wymyślały nazwę drużyny oraz jej okrzyk (nazwa była związana z jakąś książką), dekorowali białe koszulki zgodnie z nazwą drużyny i jej barwami. I tak mieliśmy drużynę KS Narnia z zawodnikami taki jak Ryczypisk czy Pani Bobrowa. Oraz dwie drużyny związane z książką Harry Potter: Slytherin oraz Hogwart. Każdy zawodnik miał swój numer oraz nazwisko na koszulce. Drużyny konkurowały w następujących konkurencjach:
· Konkurencja nr 1
Drużyny stają w kolejce, każdy uczestnik kolejno kozłuje piłkę i jednocześnie czyta tekst. Po zakończeniu swojej tury kozłuje kolejna osoba i czyta dalej tekst. Zadanie okazało się niezwykle trudne, ale nikt się nie poddawał. Okazuje się, że połączenie tych dwóch czynności jest karkołomne, ale powoduje sporo śmiechu. Na koniec drużyny odpowiadały na pytania z tekstu, dzieciaki doszły do wniosku ze lepiej najpierw poczytać, a potem pograć w piłkę.
· Konkurencja nr 2
Uczestnicy ustawiają się w kręgu i rzucają do siebie dwie piłki. Jedna ma tylko utrudniać zadanie a druga niesie za sobą pytanie, na które trzeba odpowiedzieć. Na znak zatrzymują piłkę i osoba która ma ją w danej chwili w ręku, odpowiada na pytanie. Pytania były typowo książkowe, związane z budową książki i jej rodzajami, ale nie okazały się trudne, każdy chciał na nie dopowiadać, aby zdobyć punkty dla drużyny.
· Konkurencja nr 3
Na końcu sali gimnastycznej umieszczono pudło z opakowaniami po jajkach niespodziankach w których były wydrukowane literki. Drużyny rzucały woreczkami gimnastycznymi do celu z określonej odległości. Za każdy woreczek który trafił do celu, mogli zabrać jajeczko z literką w środku. Potem układali z posiadanych literek słowa, za każde słowo dostają punkt. Trzeba było wykazać się niezwykłą kreatywnością, okazało się, że niektórzy maja talenty słowotwórcze.
· Konkurencja nr 4
Wyścigi. W jedna stronę sali uczniowie poruszali się szybkim marszem z książką na głowie, zrzucenie książki powodowało powrót na start. W drugą stronę uczniowie mają do przeniesienia „ciężki” pakunek z książek. Każdy z uczestników drużyny wykonywał zadanie niosąc pakiet starych ubytkowanych podręczników, wiec żadna książka podczas tego zadnia nie ucierpiała. Punkt zdobywała drużyna, która ukończyła zadanie jako pierwsza.
· Konkurencja nr 5
Na drabinkach i ścianach porozwieszane były tytuły książek, prowadzący czytał fragment tekstu a uczniowie w drużynach zgadywali z jakiej książki pochodzi cytat. Gdy drużyna odgadła tytuł, wyznaczona osoba szukała karteczki z tytułem książki w sali. Było dynamicznie i emocjonująco. Drużyna, która zgadła tytuł dostała punkt, drużyna która znalazła kartkę z tytułem dostała 2 punkty.
Po wykonanych konkurencjach nastąpiło skrupulatne liczenie punktów i wyłonienie zwycięzców, którzy dostali własnoręcznie wykonane medale. Na zakończenie całej imprezy uczestnicy mogli także wzmocnić się słodkim poczęstunkiem, każdy dostał czekoladową mufinkę z wzmacniającym, motywującym cytatem w środku. Uczniowie dostali także zakładki do książek i kartkę z informacją o możliwości obejrzenia filmu „Operacja człowiek w czerni”.