Godziny wydarzenia
16:00 - 20:30
Bogaty i stale uzupełniany księgozbiór zawierający publikacje z wielu dziedzin wiedzy, przede wszystkim z pedagogiki, oświaty, psychologii, socjologii. Różnorodny zbiór pomocy dydaktycznych, wśród których na uwagę zasługują gry planszowe, karty narracyjne do teatrzyków Kamishibai. Na szczególną uwagę zasługuje również unikatowa kolekcja zbiorów naszej placówki zamieszczona na POLONIE.
16:00 - 20:30
Warszawa
03-805
ul. Gocławska 4
http://pbw.waw.pl
Sprawozdanie NOC BIBLIOTEK 2021 - Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie
CZYTANIE WZMACNIA
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie po raz czwarty brała udział w ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek. Miejscem spotkania była siedziba główna przy ulicy Gocławskiej 4 w Warszawie. Wydarzenie odbyło się 9 października 2021 roku w godzinach 16.00-21.00.
Sytuacja pandemiczna spowodowała, że program tegorocznej Nocy Bibliotek w dużej mierze kładł nacisk nie tylko na zdrowie fizyczne uczestników (rozdawanie maseczek, dystans, płyny dezynfekujące), ale także na zdrowie emocjonalne, w tym podniesienie poczucia własnej wartości…
Realizując program tegorocznej Nocy wzięliśmy pod uwagę nie tylko tegoroczne hasło Czytanie wzmacnia, ale także cztery obszary tematyczne: Wzmacniamy zdrowie, Budujemy relacje, Sprawdzamy wiedzę i Rozwijamy wyobraźnię. Większość działań zrealizowanych w trakcie eventu można dopasować do każdego z w/w obszarów tematycznych. Przedstawione poniżej pomysły ułożyliśmy w kolejności alfabetycznej.
· Biblioteczni Milionerzy - gra edukacyjna, została przygotowana przez nasze koleżanki z Wydziału Opracowania Joannę Bojarską i Jolantę Marię Przybylską. Prowadzące przygotowały zabawę Biblioteczni Milionerzy.
W grze uczestniczyły zarówno pojedyncze osoby, jak i całe rodziny. Najmłodsza uczestniczka miała 4 lata, tych starszych nikt nie pytał o wiek. Każdy uczestnik otrzymał nagrodę. Były to przeważnie książki.
· Cosplay, spełnienie marzeń z dzieciństwa – spotkanie dla miłośników mangi i anime. Po raz pierwszy uczestnicy Nocy Bibliotek w PBW im. KEN
w Warszawie mieli szansę spotkania z niezwykle barwnymi postaciami występującymi pod pseudonimami Shino i Orohime, czyli Pauliną Grygier
i Marianną Hyb. Pasją i sposobem na życie bohaterek spotkania jest wcielanie się w postacie z gier komputerowych, mang, anime czy light novel. Cosplay, wywodzi się z angielskiego zwrotu costume playing, co można dosłownie przetłumaczyć jako zabawę w przebieranie. Oprócz stroju, którego uszycie często trwa kilka miesięcy, dochodzi jeszcze wierne odtworzenie makijażu, fryzury oraz próba odwzorowania pozy, czy też zachowania postaci. Po krótkiej części poświęconej historii cosplay na świecie, dziewczyny omówiły poszczególne etapy tworzenia swojej postaci, następnie opowiedziały o roli cosplay w ich życiu. Podkreśliły, że cosplay wniósł wiele w ich rozwój osobisty, wzmocnił wiarę we własne możliwości, dodał pewności siebie.
· Czy lubimy siebie ... – Były to zajęcia biblioterapeutyczne, skierowane do osób dorosłych. Ich głównym celem było podniesienie poczucia własnej wartości oraz uświadomienie sobie, że słowa mogą ranić bardziej niż czyny. Na zajęciach wykorzystano Bajkę o diamenciku , którą wymyśliła Justyna Lewicka-Szczęsna. Każdy z uczestników na chwilę wrócił do dzieciństwa, by przypomnieć sobie przykre chwile oraz komunikaty słyszane z ust innych. Taka retrospekcja pełniła funkcję swoistego katharsis, gdyż w dużej mierze uświadomiła, by nie popełniać podobnych błędów względem innych. Zajęcia poprowadziła Katarzyna Gołubiew z Wydziału Wspomagania Edukacji.
· Koncert Justyny Bacz "Piosenka nie tylko francuska". Justyna Bacz jest piosenkarką, lingwistką, pedagożką, autorką przekładów piosenek z języków francuskiego i rosyjskiego oraz autorką tekstów i muzyki. Zdobyła wiele nagród na różnych festiwalach muzycznych. Nagrała 8 płyt, a za swoje usługi została odznaczona kawalerskim Orderem Sztuki i Literatury (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres) przez francuskie Ministerstwo Sztuki i Komunikacji. Koncert artystki był ostatnim punktem naszego programu, przeznaczonym dla osób dorosłych.
· Podróże kształcą - kącik gier planszowych, rodzinne granie. Punkt gier został przygotowany przez Bożenę Stacewicz z Wydziału Udostępniania Zbiorów oraz Małgorzatę Czubę z Wydziału Gromadzenia Zbiorów. Dzieciom w wieku wczesnoszkolnym prowadzące zaproponowały gry planszowe ogólnorozwojowe, które poprzez zabawę rozwijają aktywność poznawczą dziecka, ćwiczą jego spostrzegawczość, uwagę i pamięć, uczą logicznego myślenia. Poprawnie wykonane ćwiczenia zmobilizowały uczestników do podejmowania kolejnych działań. Wzmocniły również poczucie własnej wartości. Bibliotekarki odpowiedzialne za to stanowisko pilnowały poza tym, by uczestnicy przestrzegali zasad fair play oraz zdrowej rywalizacji. Uczestnicy zagrali w takie gry jak: Flagi świata, Wsiąść do pociągu: Europa, Wszystkie państwa świata, Scrabble, Abalone, 5 sekund: junior, BrainBox – obrazki, Paleta: wyprawka przedszkolaka, PUS: wyprawka przedszkolaka. Wykorzystane gry znajdują się w zbiorach naszej biblioteki https://integro.pbw.waw.pl/search/description?q=pomoce+dydaktyczne&index=5&f2%5B0%5D=bib078_gr2&f7%5B0%5D=Gry+planszowe
· Projekcja filmu „Operacja Człowiek w czerni” - Tradycyjnie, jak co roku, organizatorzy ogólnopolskiej akcji Nocy Bibliotek fundacja CEO zaproponowała, w ramach wydarzenia, pokaz filmowy dla dzieci. W tym roku był to film „Operacja Człowiek w czerni” w reż. Grethe Bøe-Waal. Za salę kinową posłużyła nasza czytelnia biblioteczna.
· Punkt Pirackich Zagadek Matematycznych – Stanowisko przygotowały Agata Kyzioł- Cieślak i Katarzyna Majchrzak z Wydziału Opracowania Zbiorów. W matematycznym Pirackim Punkcie Zagadek bawiło się wiele osób w różnym wieku, samodzielnie i w grupach. Najmłodsza uczestniczka miała ok. 5 lat. Jeśli ktoś zakładałby, że starsi byli w tym lepsi niż dzieci, to mógłby się mocno zdziwić. Najlepszy czas jaki udało się osiągnąć to rekordowe 39 minut, a najdłużej zabawa trwała 76 minut. Każdy kto podjął wyzwanie znalazł skarb i to było najważniejsze. Skarby tak ucieszyły młodszych i starszych poszukiwaczy, że już zapowiedzieli się na kolejną Noc Bibliotek – za rok. Pozostaje nam tylko przygotować dla nich godne wyzwania.
· Smok Wawelski – były to zajęcia czytelnicze realizowane za pomocą narracyjnych kart Teatrzyku Kamishibai z Wydawnictwa Tibum oraz kliszy na rzutnik projekcyjny. Autorkami kart pt.: Smok Wawelski są Magdalena Zarębska (tekst) i Elżbieta Gaudasińska (ilustracje). Natomiast twórcami przedstawionej legendy na kliszy pt. O Smoku Wawelskim są: Czesław Janczarski (tekst), Zbigniew Piotrowski (ilustracje). Dzieci dodatkowo zapoznały się z krótką historią teatrzyku Kamishibai a na koniec zajęć wykonały „własnego” smoka w technice origami. Zajęcia poprowadziła Milena Godlewska z Wydziału Opracowania Zbiorów.
· Wariacje animacje – warsztaty tworzenia animacji dla dzieci i nie tylko. Były to zajęcia poprowadzone przez Sylwię Jaworską z Wydziału Wspomagania Edukacji. Prowadząca zaproponowała uczestnikom podróż w czasie do początków XIX w. kiedy powstały pierwsze zabawki optyczne. Po krótkiej prezentacji omawiającej poszczególne typy zabawek: taumatropa, fenakistiskopa, zoetropa, praksinoskopa przybyli do biblioteki goście rozpoczęli tworzenie wybranej zabawki. Największym powodzeniem cieszył się taumatrop oraz paski animacyjne do zoetropu i praksinoskopu. Samodzielne stworzenie taumatropu sprawiło satysfakcję każdemu, kto podjął się tego zadania.
· WZMOCNIJ SIĘ! Czytelniczy pokój zagadek - zabierz ze sobą swój smartfon. Pomysł zrealizowała Agnieszka Zdrojewska z Wydziału Informacyjno-Bibliograficznego. Zadania zostały przygotowane na platformie do tworzenia wizualnych i interaktywnych treści Genially (https://genial.ly/). Czytelniczy pokój zagadek składał się z 7 tematycznych sal pokazujących jak czytanie potrafi wzmacniać różne obszary naszego życia. Oto przedstawienie tematów i materiały wykorzystane do ich przygotowania: a) Czytanie poszerza słownictwo – słownik synonimów online https://www.synonimy.pl/ b) Czytanie wzmacnia wyobraźnię - fragment książki J. K. Rowling Harry Potter i kamień filozoficzny opisujący wygląd głównego bohatera oraz strona do układania puzzli online https://www.jigidi.com/, c) Czytanie wzmacnia empatię – opowiadanie Pawła Beręsewicza pod tytułem Pstryk, d) Czytanie wzmacnia poczucie własnej wartości – fragment książki Poppy O'Neill Jesteś gwiazdą. Poczucie własnej wartości. Przewodnik dla dzieci, e) Czytanie wzmacnia zdrowie – fragment książki Elizabeth Gilbert Jedz, módl się, kochaj czyli Jak pewna kobieta wybrała się do Italii, Indii i Indonezji w poszukiwaniu wszystkiego”, f) Czytanie rozwija wiedzę o świecie – fragment książki Ewy Sztompke Nietuzinkowe historie placów Warszawy. Opowieści warszawskiej przewodniczki, g) Czytanie wzmacnia pamięć – gra memory na temat książek Henryka Sienkiewicza przygotowana w aplikacji Learning.Apps https://learningapps.org/
Wszystkie nasze działania miały na uwadze realizację trzeciego pkt. Polityki oświatowej państwa Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych
i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych. Uzupełnieniem naszej relacji są poniższe zdjęcia. Zapraszamy do fotorelacji.